Turbósítás alapok 1. rész

Mivel rengetegszer visszatérő kérdés, ezért megpróbálom röviden összefoglalni, hogy körülbelülis mi fán terem egy alapjában véve egy szívó motoros autó utólagos turbósítása.

Miután megszületett a nagy elhatározás, hogy márpedig nekünk sziszegős - csattogós - állandóan keresztben gyorsuló / piroslámpás rajtnál 40 méteres gumicsíkot hagyó autó kell, jön a fejvakarás, hogy akkor mégis mi kell hozzá, vagy merre induljak el. Mint minden "háborúhoz" ehhez is mindössze csak pénz, Pénz, PÉNZ kell.

A "pénz"-ből sok - sok munkával és sok-sok szívással lehet kihozni valamit.

A "Pénz"-ből sok munkával, valamennyi szívással már egy tűrhető eredményünk lesz az elején is.

A "PÉNZ"-ből fedezhetjünk azt, hogy egy fogadott mester A-Z-ig megcsinál mindent, és a kész eredménynek örül az új tulaj.

Csak érzékeltetni próbálom, hogy a legfontosabb lépés a pénzügyi háttér meghatározása, mert szinte biztos hogy ez lesz az első szűk keresztmetszett a projektek 99,9%-nál ! Ha a pénz nem számít, akkor elég a konkrét elképzeléssel a mesterhez fordulni, és majd az mindent végrehajt egy rózsaszín álom alapján, és mindezt realizálja egy (fehér) gumifüstbe burkolózó autó formájában.

Tehát ha megvan a pénzügyi keret, akkor lehet nézelődni hogy mi mennyibe kerül. Először is nézzük mik azok a dolgok, amikre szükségünk lesz:

- minimális utánajárás, hogy a projektre szánt autókból mások mit értek el, mi az ami a pénzügyi keretünk által körülbelül végrehajtható szint, hogy mégis legyen fogalmunk arról mi az ami elérhető a lehetőségeink által

- az alkatrészek listájának összeállítása ár/teljesítőképesség alapján amire szükségünk van, (a tökéletes teljesség igénye nélkül, márkák és minőség meghatározásanélkül és nem minden kötelező kellék ami itt fel van sorolva) :

  • kis nyomású rendszereknél motorbelső nem kell (maximum hengerfejtömítés / hengerfejcsavar csere ajánlott!), magasabb nyomású rendszereknél (típusfüggően 0.7-1 bar fölött) kell már hajtókar, új csapágyak, dugattyú, esetleg komolyabb szívósor, hengerfej megmunkálás
  • intercooler -töltőlevegő hűtő -, ezt még a legkisebb költségvetésű rendszerből is kár kihagyni, de költségcsökkentésképpen ki lehet
  • intercooler csövezés
  • lefújószelep
  • a szív - a Turbó ! (kompresszor is jó játék, de sokszor inkább játék is marad, perze komoly több literes motoroknál talán egyszerűbb)
  • turbó olajzásához szükséges pogácsa / adapter/ csövezés illetve ha kell akkor a turbó vízhűtés kiépítése
  • wastegate - kipufogógáz megkerülő szelep
  • kipufogórendszer átalakítása, beleértve leömlő turbóig, turbótól a kipufogórendszer átépítése, illesztése, Wastegate bekötése
  • szinte biztos hogy kell nagyobb befecskendező - injektor
  • ajánlott már kisebb építésekhez is nagyobb teljesítményű üzemanyagpumpa
  • kellhet (nem kötelező) egy üzemanyagnyomásszabályzó
  • hajtáslánc oldalon ne feledkezzen el senki a saját biztonsága érdekében egy erősebb fékrendszerről !
  • kuplung: szinte biztos, hogy nem fog egy használt, gyári teljesítményű kuplung megbírkózni a 30-50-100-200%-os teljesítménynövekedéssel! (komplett szett szükséges!)
  • ellenőrzéshez minimum egy szélessávú lambdaszonda és egy töltőnyomás - turbónyomás mérő óra, de nem árt még egy olajhőmérséklet mérő, netán olajnyomásmérő óra beszerelése sem
  • az autók zöméhez kelleni fog egy programozható motorvezérlő
  • vákumcsövezés módosítása, esetleges turbónyomás szabályzó, vagy éppen turbótimer beépítése

 

Ha mindez összeállt, akkor mehet a szerelés, amennyiben az ember a saját kivitelezést választja. Fontos, hogy ha összeraktuk a szekeret, (és maradt a gyári injektor) akkor NE használjuk az autót, mert már alapjárat feletti fordulaton is jelentkezhet a turbó által végzett munka, és amennyiben nincs felprogramozva a járművünk, komoly károk is keletkezhetnek a motorban, az elszegényedett keverék miatt. (A turbó többlet levegőt nyom a motorba, és mivel az autónk nincs felprogramozva a megnövekedett mennyiségű levegőhöz ezért ugyanakkora mennyiségű üzemanyag mellett az égés elszegényedik, ami által megnövekszik a kipufogó és az égés hőmérséklete, ami dugattyú és motorkárosodáshoz vezet!)

Szóval szerelés, majd alapjáraton járatás, ellenőrzés, hogy az autónk hibáltan, nem csepeg -folyik sehol semmi, aminek nem kellene. Majd ezután jöhet az esetleges üzemanyagrendszer átalakítás, programozás. (rosszabb esetben itt következik egy kisebb - nagyobb adag szerelés jobb esetben jöhetnek az örömkörök)

Szeretném hangsúlyozni, hogy leírásom csak és kizárólag azért született, hogy a www.importtuning.hu vásárlói / érdeklődői könnyebben el tudjanak igazodni abban, hogy milyen esetleges költségekkel kell kalkulálniuk a leendő projekt kapcsán. Írásom semmilyen formában nem többszörözhető, másolható vagy használható fel külön engedély nélkül. Továbbá fenntartom a jogot, hogy ez csak saját vélemény, iránymutatás, nem törvényszerű. Amennyiben bárkinek további kérdése van, legjobb tudásom szerint szívesen segítek, elérhetőségünket a címsorban vagy a Kapcsolat menüpontban is megtalálja. 

Minden érdeklődő számára teljeskörű technikai támogatást próbálunk nyújtani, akár csak egy olajfittingről vagy komplett csomagról legyen szó. Keress bátran minket!

Ebben a cikkben nem tértem ki a turbóválasztás/ méretezés kiszámítására, csőrendszeri paraméterek meghatározására, egyé kiegészítők méretének meghatározására, mert ez egy alap iránymutatás. Amennyiben támogatásra van szükséged, írj,  és próbálunk majd valami jó megoldás felé haladni.

Folytatás

További 10 cikk...

Az Ön kosara üres
Rajongók
Ramiz